PUBG Mobil Oyununun Pedogojik Açıdan İnceleme Raporu

Son günlerde tapınma ile gündeme gelen bir oyun olan PUBG Oyunu ile ilgili kısa adı USMED olan Uluslararası Sosyal medya derneği RAPORTÖR Engin DİNǑe bir İnceleme raporu hazırlattı. PUBG MOBİLE OYUNUNUN PEDOGOJİK VE PSİKOLOJİK AÇIDAN İNCELENMESİ RAPORU 03.06.2020 Tarihinde yayınlandı. İşte o raporda yer alan bilgiler.

05-06-2020 21:07

Haberler » TEKNOLOJİ


PubG Mobile, Tencent Games isimli firma tarafından 09 Şubat 2018 tarihinde piyasaya sürülmüş Android ve IOS cihazlarda çalıştırılabilen bir oyun uygulamasıdır. Oyunun asıl adı PlayerUnknown’s Battleground (Bilinmeyen Oyuncunun Savaş Alanı)’
 
Kasım 1998 tarihinde Çin’in Shenzhen şehrinde kurulmuş, 2004 yılında ise Hong Kong borsasında sergilenmeye başlamış bir teknoloji firmasıdır. Kurucusu Ma Huateng’dir.
 
 Sanhok haritasında deneyimlenebilen Gizemli Orman modülünde senaryo gereği gizemli ormana şans eseri gidilmekte, ormana giren kişiler ise putlar görmekte ve puta tapınma yapabilmektedir. Bu tapınma sonrasında put kendilerine oyun içinde kullanılabilen çeşitli araçlar vermektedir.
 
Tamamen Totemizm anlayışıyla kurgulanan bu bölümde oyuncu putun karşısına geçtiğinde ekranda “Tapınma” yazısı çıkıyor. Bu tıklandığında ise “Tapınılıyor” yazıyor ve sonunda oyunda gerekli malzemeler veriliyor.
 
 Oyun içerisinde kurgulanmış üç farklı put bulunmaktadır. Bunlar; Güç Totemi, Koruma Totemi ve Strateji Totemi isimleriyle isimlendirilmiştir.

PSİKOLOJİK AÇIDAN ELE ALINMASI
Öğrenme, bireyin yaşantılar sonucu davranışlarda meydana gelen oldukça uzun süreli değişmelerdir. (Özkalp, Enes. Davranış Bilimlerine Giriş. Anadolu Üniversitesi. ISBN 975-06-0095-9)
 
 Öğrenme, birçok zihinsel süreçten geçmektedir. Bunlar; biliş, algı, bellek ve diğer süreçler olmak üzere ayrılırken her biri de alt dallara bölünmektedir.
 
Biliş Zihinsel Süreci; anlama, bilinç, bilişsel çelişki, farkındalık, hayal gücü ve sezgi kavramlarından oluşmaktadır.
 
Algı Zihinsel Süreci; algının sayısal değeri, amodal algı, derinlik algısı, yorum olarak algı, görme, haptik algı, harmonik algı, konuşma algısı, perde algısı, renk algısı, sosyal algı ve yapı algısından oluşmaktadır.
 
Bellek Zihinsel Süreci; bellek konsolidasyonu, depolama, hatırlama ve kodlamadan oluşmaktadır.
Diğer Zihinsel Süreçler; dikkat, düşünme, zihinsel yorgunluk, irade, kasıt, öğrenme ve setten oluşmaktadır.
 
Tüm bu öğrenme süreçlerine bakıldığında oyunun içerisinde görülenler oyuncu çocukların öğrenme sürecine etki edecek, din ve inanç hususunda çocuklarda Totemizm özentisine neden olacaktır. Gerçek hayatta ise durumun böyle olmadığını öğrenen çocuklar büyük hayal kırıklıkları yaşayabilecektir.
 
PubG Mobile isimli oyunun bazı bölümlerinde ise jetonlarla şans makinelerine para atılarak kumar oynandığı, oyun sonrasında oyuncunun çeşitli malzemeler kazandığı görülebiliyor. Özellikle çocukların oynadığı ve yaş kontrolünün profesyonel şekilde yapılmadığı bu oyunun Google Play Store tarafından PEGI 16 kategorisine alındığı görülmektedir. PEGI 16’nın açıklamasında; şiddet veya cinsel ilişki tasviri, gerçek hayattakine yakın bir düzeye ulaştığı anlamına geldiği, sert ve uygunsuz bir dil kullanımı, suça ilişkin etkinliklerin tasviri, tütün veya uyuşturucu kullanımının teşviki olabildiği belirtilmektedir.
 
Oyun, PEGI 16 kategorisine alınmasına rağmen geriye kalan tüm tedbirler kullanıcıya bırakılmakta, PEGI 16’nın ne olduğuna yönelik detaylar da yüklenmesi sırasında verilmemekte, sadece yükleme ekranında logo görülmektedir. Hal böyle olunca PubG Mobile oyununu her yaştan kullanıcı indirip, oyuna girebilmektedir. Bu hususta oyun üreticisinin oyuncunun yaşını tespit edebileceği daha detaylı kullanıcı kayıt yöntemleri kullanması gerekirdi.
 
Bunun yanında oyunun çocuklar için daha çeşitli riskleri de bulunmaktadır. Bunlar; mali risk, temas riski, içerik riski ve kullanım riski olarak sıralanabilir.
 
Mali Risk: Oyun içerisinde satın alma işlemi yapılmaktadır. Google Play Store veya Apple ID ile kullanıcı oyun içerisinde satılan ürünlerden satın alabilmektedir. Çocuk oyuncu bunların bilgisinden olmadan defaten satın alma işlemi yapabilir, bu da ciddi fatura gelmesine neden olabilir.
 
Temas Riski: Oyun içerisinde sesli ve yazılı olarak iletişime geçilebilmektedir. Bu da çocuk oyuncunun siber zorbalığa maruz kalmasına neden olabilmektedir.
 
İçerik Riski: Oyunun amacı 100 kişi arasında rakipleri yok ederek birinci olmaktır. Bu durum oyuncu çocuğun diğer rakipleri ‘’düşman’’ olarak algılamasına ve diğerlerine karşı nefret duygusu beslemesine sebep olabilir. Ayrıca oyun tamamen ‘’şiddet’’ üzerine kurulu olduğu için, oyuncu çocuk şiddet içerikli görsellere maruz kalabilir. Şiddet içerikli oyunların agresif davranışları tetikleme gibi kısa dönemli etkileri olabilir.
 
 Kullanım Riski: Oyuncu çocuklar, başka günlük faaliyetleri aksatacak şekilde çok uzun sürelerle ekran önünde kalmamasına dikkat edilmelidir. Oyuncu çocuğun, sosyal etkinliklere, okumaya, akademik sorumluluklara, açık havada vakit geçirmeye, akranlarıyla çevrimdışı oyun oynamaya, fiziksel etkinliklere dengeli şekilde vakit ayırdığından da emin olunmalıdır.
Söz konusu oyunun bu bölümünde oynayanları cezbedecek önemli oyun içi hediyeleri verildiği görülmektedir. Düzenli olarak oyunu oynayan oyuncular, bu hediyeleri alabilmek için de bu bölümü oynamaktan imtina etmemekteler.

DİNİ DEĞERLERİN AŞAĞILANMASI
Oyun içerisinde hangi din olursa olsun, aşağılanmaya mahal verecek şekilde yer verilmesinin Türkiye Cumhuriyetinin 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 216/3 maddesinde; “Halkın bir kesiminin benimsediği dini değerleri alenen aşağılayan kişi, fiilin kamu barışını bozmaya elverişli olması halinde, altı aydan bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.” hükmüne de muhalif olduğu görülmektedir.
 
  PUBG MOBİLE OYUNU PEDAGOJİK VE PSİKOLOJİK AÇIDAN İNCELENMESİ RAPORU | ENGİN DİNÇ
Etiketler : PUBG - Mobil - Oyununun - Pedogojik - Açıdan - İnceleme - Raporu - | Okunma Sayısı : 714
İlginizi çekebilecek diğer haberler
Akif CEMİL
Dr. Mehmet SÜRMELİ
İktibas
Mehmet Nezir GÜL
Ömer Erdoğdu
HAVA DURUMU


NİĞDE